אגם חי – קיבוץ יראון, 16:00, ערב חג שני של פסח

קיבוץ יראון ערב חג פסח שני 2011

קוראת את ספר התניא
גרה בצפת
חוזרת בתשובה
אם לשלושה
אשדודית במקור

את ספר התניא כתב רבי שניאור זלמן, המכונה גם אדמו"ר הזקן או בעל התניא, במשך כ-20 שנה, תוך הקפדה יתירה. בספר, המבוסס על מחשבת הקבלה, מנתח בעל התניא את מבנה הנפש, הכוחות השונים הפועלים בכל אחד מאיתנו והכלים הזמינים המצויים באמתחתו של האדם הממוצע להתמודד עם מצבי נפש שונים.

אדם הלומד קבלה רוכש בקיאות במגוון מושגים, ובהם עולמות, ספירות, עיגולים, קוים וכן הלאה.
לעומתו, המעמיק בספר התניא ובפירושיו לומד כיצד לעשות שימוש במושגים השונים במסלול חייו.
התניא מספק ליחיד בחברה המודרנית ארגז כלים משוכלל להתמודדות עם מצבים שונים. בין אם המדובר ברגעים של קושי ומשבר ובין אם המדובר בזמנים של התרוממות רוח, ספר התניא מאפשר לכל אדם לא רק להשיג איזון נפשי וצמיחה רוחנית, אלא גם ובעיקר להחדיר חיות ותחושת תענוג בחיי היומיום. הכרת התענוג בחיים נובעת מהמשכת האינסופי לתוך הסופי, הנצחי לתוך המוגבל והזמני. על-ידי הלימוד האדם בורא משמעות לחייו ומחדירו בכל רגע חולף. בתהליך הענקת תוכן לצורה, הוא הופך שותף למעשה הבריאה, המתרחש כל העת. ספר התניא חושף את הנקודה הרוחנית העצמית הגבוהה שבכל אדם, ומפנה דרך עבור גילוי הארת אותה נקודה עצמית. לשון אחר, פנימיות התורה מסייעת לאדם להתחבר לעצמיותו, להתגבר על הנורמות השליטות, דעת הקהל, הלחצים החברתיים, ולממש את דרכו הייחודית. הרבי מליובאוויטש מסביר, בניסוחו את עניינה של תורת החסידות, כי העצמיות חורגת מגדרי זמן ומקום. היא אינה מוגבלת במושגי ההכרה השכלית או הרגשות האנושיים. היא נקודה גבוהה יותר מהכלים המוגדרים שהאדם מכיר, אך אם האדם מאזין לה או מתיר לה לבקוע מתוכו, הוא מתחיל לחיות את חיי החיים. חיים שבהם העצמיות חודרת לכל האברים ומעניקה להם כוח.

עוצמת השכל בתהליך הצמיחה
התניא מפשט את תורת הסוד כמו גם את פשט התורה, בסדרה של כלים, ובהם אמצעים שכליים, משלים ודימויים, כך שכל אדם יוכל להכיר כיצד האמור בתורה נוגע לחייו ולסביבתו הקרובה. העיון השכלי הוא מהכלים החשובים הנתונים בידי האדם, באמצעותם הוא מסוגל לפלס לו דרך לעבר עולם רוחני. מסיבה זו, חלק מהעוסקים בגילויי התניא מכונים כשייכים ל"חב"ד", ראשי תיבות חכמה, בינה ודעת, שהם שלושת הכוחות המרכיבים יחדיו את השכל.

המעשה הוא העיקר
ככל שהלימוד נוגע בדברים הפשוטים יותר שבחיי היומיום כך מעלתו של אותו לימוד גבוהה יותר. חכמים מסבירים כי יתרונותיו של הלימוד נעוצים גם בזכות יכולתו להביא לידי מעשה גדול. המקום בו לימוד פנימיות התורה בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר הוא במסגרת הזוגית, ביחס האדם אל הסביבה, ביכולת להיות ממוקד ולהסיח את הדעת ממחשבות טורדניות. מעלת הגדולות ניכרת ביותר בקטנות. דווקא על ידי עבודה עצמית בפועל קולטים גם את הרעיונות בצורה הטובה ביותר. על כך אמרו חכמים כי 'בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין'. ייחוד לימוד תורת הקבלה והחסידות הוא ביכולת לתבל את היצר. להפוך את המר למתוק, את החושך לאור, את העצבות הטבעית לשמחה הפורצת מתוך יגיעה. המימוש של פנימיות התורה מביא לידי הפצת המעיינות מחוץ לאדם. אדם שלומד ולימודו אינו ניכר בו, מעיד שהנלמד אינו תורת חיים, כי אם חומר אינפורמטיבי סתמי. כל זמן שהאדם לומד ושומר את לימודו בתוכו מבלי להפיצו, להעביר את מה שלמד לאחרים, הוא כעץ שאינו מניב פרי. גם מי שחייו קשים ורבים בהם המהמורות והנפילות, הלימוד מוביל אותו לכיוונים חיוביים. זהו, בלשון החסידות, יתרון האור הבא מהחושך.
(מאת יחיאל הררי)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Yulie Cohen  On 1 במאי 2011 at 9:16 PM

    שלומי, היא לא הסכימה לומר את השם שלה?
    פתאום, הסגנון הפך לרגע לספק מטיף ספק מלמד רוצה להעשיר, אבל העיקר – האישה שמאחורי הפאה שמאחורי הספר – נשארה אלמונית… נו, מילא. העיקר ש:"כל זמן שהאדם לומד ושומר את לימודו בתוכו מבלי להפיצו, להעביר את מה שלמד לאחרים, הוא כעץ שאינו מניב פרי.".🙂

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: