ספר יד שנייה / ראיון עם הסופר שחר אילן

חרדים בעמ

מצאתי את הספר מונח על גדר אבן קרוב לבית.
צלמתי
חשבתי
השגתי
ויש מדור חדש – יד שנייה
ספרים שאפשר למצוא רק בחוץ.

שם: שחר אילן   /    גיל: 49    /   עיסוק: סמנכ"ל מחקר והסברה של עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון    /    מגורים: ירושלים

 > מה זה עושה לך לשמוע על ספר שעבדת עליו אני מעריך שלא מעט, ככה שוכב לו על הגדר ומחכה לאיש או האישה שישלחו יד ויקחו אותו?
"
כמו מכירת ספרים ב-20 שקל, גם ההמתנה על הגדר הם חלק בלתי נפרד ממחזור חייו של הספר. לא קל להשיג את הספר "חרדים בע"מ" שאזל מהחנויות. למעשה זה אפשרי רק בחנויות יד שניה ויש אלי לא מעט פניות. טוב שהוא יגיע לעוד אנשים. אני גם לא יכול שלא לחשוב על הסצנה הנהדרת ב"סרוגים" שבה טלי שרון המדהימה מוצאת ספר על הגדר וקוראת אותו מתחילתו ועד סופו. טלי, בבקשה, תמצאי גם את "חרדים בע"מ". אין ספק שיש צורך דחוף במהדורה מעודכנת של חרדים בע"מ. העניין הציבור עצום. אבל אין לי זמן לתחקיר וכתיבה".

>  איזה ספר אתה קורא בימים אלו, ומה תוכל לספר עליו?
"
במשך כמה שנים היית מבקר ספרי המדע הבדיוני והפנטסיה של מוסף "ספרים". כשיש לי זמן לקרוא אני קורא מהז'אנר החביב עלי. הנה קישור לריכוז של כמה מהביקורות. לא חושב שיצא לי לקרוא ספר ממש טוב בזמן האחרון. קראתי את "אביר המילה חוזר", ספר ההמשך של "הנערה ואביר המילה" המצוין של טרי ברוקס. והוא ללא ספק הרבה פחות טוב מהראשון".

כמה ספרים אתה קורא בחודש?
"
אחד-שניים בחודש טוב. קורא הרבה יותר מדי עיתונים חרדיים".

 > הסופר האהוב עליך ביותר?
"אני מניח שאם אני צריך לבחור באחד אלך על טולקין. ושיפסיקו כבר להוציא ספרים לא גמורים שלו. זה כל כך עלבון לשמו הטוב".

 > הספר האהוב עליך ביותר?
"באנגלית זה יהיה "שר הטבעות". שום ספר פנטסיה שאני מכיר לא יכול להתחרות ביכולת של טולקין לברוא עולמות ולצקת עליהם כל כך הרבה טוב לב. בעברית זה "מישהו לרוץ איתו". אני טיפוס נורא רומנטי והספר אפשר לי להתאהב מחדש תוך כדי קריאה, כלומר ריצה ברחובות ילדותי".

>  האם יש ספר שקראת יותר מפעם אחת, ומה שמו?
"אתה צוחק נכון? כשהייתי ילד, קראתי הכל עשר פעמים לפחות. טיפוס הרמיוני גריינג'ר כזה. בארון הספרים שלי בסלון יש רק ספרים ששווים לדעתי קריאה נוספת. אלה שלא שווים, נשלחים לארון צדדי. לא שאני באמת קורא עכשיו ספרים פעמיים".

>  מעדיף ספרות ישראלית או מתורגמת?
"
בז'אנרים האהובים עלי הספרות הישראלית לגמרי בחיתוליה".

>  האם אתה מנוי בספרייה?
"
לא. אני מאד נהנה ללכת עם הבת שלי למכירות של ספרים ולקנות המון ספרים ב-20 עד 25 שקלים, שאין לי כל כך זמן לקרוא".

 > ממה אתה חרד?
"
מקריסתה של הציונות, מחורבן בית שלישי, מחיסול הדמוקרטיה בישראל".

>  מתי כתבת את הספר חרדים בע"מ, וכמה עותקים נמכרו?
"
הספר מבוסס על סדרת התחקירים חרדים 98. הכתיבה נמשכה עד 2000 שאז הוא יצא לאור. נמכרו כמה אלפי עותקים".

 > משהו השתנה מאז כתיבת הספר?
"
כן. המצב הרבה יותר גרוע".

>  למרות שאתה כותב פה ושם, אתה מתגעגע לעבודה היומיומית במערכת עיתון?
"
אני כותב די הרבה. מאמרים ב"הארץ" ופוסטים לבלוג "משגיח כשרות", ודוחות מחקר של חדו"ש. אני מניח שאם היו מחלקם פרסים לעמותות, עמותת חדו"ש שהרב רגב ואני הקמנו היתה מקבלת איזה פרס של לפחות "תגלית השנה". ולמרות ההצלחה, ולמרות שאני יודע שהעיתונות הכתובה הולכת ונעלמת, העיתונות חסרה לי. אתה מכיר אותי בעיקר כעורך ומאד נהניתי כעורך, אבל לי חסרה גם עבודת התחקיר של הכתב".

>  נראה לך שתחזור בתשובה פעם?
"
לא. אני מהאנשים שמאמינים בשאלה".

> תודה רבה!

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Yulie Cohen  On 23 במרץ 2011 at 10:32 AM

    נהדר!
    גם אני "מהאנשים שמאמינים בשאלה"…

    • shlomiyosef  On 23 במרץ 2011 at 10:45 AM

      שלום יולי ברוכה הבאה

      • Yulie Cohen  On 23 במרץ 2011 at 12:30 PM

        שלומי, מה זה אומר – ברוכה הבאה?
        אף פעם לא הלכתי…

  • galithatan  On 23 במרץ 2011 at 10:46 AM

    מרתק, נהניתי מאוד🙂
    גם אני זוכרת את הפרק ההוא מסרוגים, שהיא בכלל סדרה (ירושלמית) מעולה. בכלל יצא לך פוסט בניחוח ירושלמי, וזה בכלל מתאים לי עכשיו.

    • shlomiyosef  On 23 במרץ 2011 at 10:58 AM

      יאללה ירושלמית סנובית
      חיזרי לתל אביב עונת הרחצה נפתחת בקרוב🙂

  • shlomiyosef  On 23 במרץ 2011 at 2:18 PM

    יולי מזמן לא ביקרת ונסעת וחזרת אז ברוכה הבאה טוב ברוכה החוזרת

  • עידית פארן  On 23 במרץ 2011 at 6:36 PM

    את התשובה לשאלה האם אתה מנוי בספריה אני יכולה לקרוא עשר פעמים
    והיא לא תשעמם אותי.

    יש עולמות שלמים בין דפים של ספרים יד שניה.
    והראיון מרתק

  • שחרור יונים  On 25 במרץ 2011 at 11:43 AM

    יופי של אתר (מנקה את הרגליים) פעם ראשונה שלי פה.
    לא קראתי את חרדים בע"מ אבל הראיון של ספר מונח לעובר אורח שיקטוף אותו לא רע בכלל…

  • סדרות ישראליות  On 25 באוגוסט 2011 at 12:40 PM

    לקרוא ספרים זה חשוב! אני מניחה שלא כל אחד יצליח לענות על השאלה החשובה ומעניינת ביותר "מה הספר האחרון שקראת?” ולא יצליח לא כי לא קרא.. אלא כי לא זוכר.. עצוב..

כתיבת תגובה

