פארק הירקון, שבת, 13:45

נטע וגאי by you. 

שמות: נטע וגיא  /  גיל: 26 ו-29 בהתאמה /  מגורים: תל אביב  /  עיסוק: סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית ודוקטורנט באונ' בעברית בירושלים
 
> איזה ספר אתם קוראים ומה אתם חושבים עליו?

נטע: "קוראת את "תעלוליה של ילדה רעה" של ורגס יוסה.  האמת שאני די בהתחלה אז   עוד טרם גיבשתי דעה סופית, אבל עד כה הוא מאוד סוחף ומצליח לתאר בצורה ייחודית מערכת יחסים אובססיבית  ודי פתולוגית, וחוץ מזה הניחוח הדרום אמריקאי שנוטף מהספר קונה אותי מאוד בקלות".

גיא: "סיפור על האהבה וחושך של עמוס עוז – ספר נפלא, שלא יצא לי להגיע אליו עד שראיתי אותו בחנות יד שנייה והחלטתי שהגיע הזמן. אני עדיין משחזר את הסצנה שעוז מתאר את הפגישה שלו עם בן גוריון. סצנה מופלאה שבה פוגש הנער את האגדה על כל מוזרויותיה. מתואר בכזאת צורה קולחת ומשעשעת שאתה מבין שהמציאות לרוב גוברת על פני הדמיון".
 
> מיהו הסופר האהוב עליכם ביותר?

נטע: "אוי זה קשה. יש המון, כל אחד יחודי ואחר ומייצר בשבילי חוויה אחרת. רק חלק הם: בולגקוב, קורטסר, אליס מונרו, סאראמגו, מרקס, טוני מוריסון ועוד רבים וטובים".

גיא: "לא קורא הרבה רומנים, אבל אם הייתי חייב לתת תשובה אז המינגווי- מה לעשות, אולי לא מקורי אבל עובד עלי הקטע הזה של הגברים המיוסרים, השקטים, הקשוחים, אוהבי האלכוהול". 
 
> מהו הספר האהוב עליכם ביותר?

נטע: "זאת שאלה קשה אף יותר. זה מאוד נזיל. האחרון שאהבתי מאוד מאוד זה סיפורים קצרים של אליס מונרו-'בריחה'".

גיא: "אין ספציפי – משתנה בין תקופות".
 
> האם יש ספר שקראתם יותר מפעם אחת, ומה שמו?

נטע: "האמן ומרגריטה" של בולגקוב".

גיא: "לא קראתי אותו ספר יותר מפעם אחת".
 
> כמה ספרים אתם קוראים בחודש?

נטע: "זה תלוי בתקופה. בזמן לימודים אני לצערי קוראת בעיקר ספרות מקצועית, אבל בדרך כלל יוצא החל משניים והלאה, בתקופות טובות שיש פנאי אני גם יכולה לסיים שניים בשבוע".

גיא: "לפחות שלושה. לא מזמן חזרתי ממילואים שבהם קראתי 5 בשבועיים וחצי". 
 
> האם אתם קונים או שואלים ספרים?

נטע: "פעם הייתי רק שואלת. היה לי מנוי לבית אריאלה מגיל 11 והייתי מחליפה ספרים מידי שבוע. עכשיו בעיקר מאז שאני וגיא ביחד אנחנו קונים הרבה ספרים. הרבה יותר מידי ביחס לגודל הדירה  הזערורית שלנו. אבל מהרגע שהסכר נפרץ, קשה להתאפק".

גיא: "בעיקר קונה מחנויות יד שנייה, אלא אם כן יש משהו שאני ממש רוצה ואז אני לא מתאפק וקונה יד ראשונה (מנסה בכל זאת למצוא את זה במבצע). לא משאיל הרבה".
 
> האם תמיד אפשר לתפוס אתכם עם ספר?

נטע: "בדרך כלל כן. זה מתגלה תמיד כנורא מתסכל אם הוא לפתע לא שם בתור למס הכנסה".

גיא: "כן. תמיד יהיה אחד בתיק לכל מקרה. משתדל שזה יהיה ספר קטן שלא יכביד. בתקופה האחרונה ס. יזהר מלווה אותי בתור בקופת חולים או בתור במוסך".
 
> יש ספר שאתם מתביישים שלא קראתם?

גיא: "בהיותי בן לעולים מרוסיה אני חושב שאני בעיקר מתבייש בבורות שלי לגבי ספרות רוסית גדולה (מפושקין, דרך גוגל ועד דוסטוייבסקי וצ'כוב) – יש כל כך הרבה ופשוט לא יצא לי עדיין. דווקא רעיון לא רע להתחיל עם זה השנה". 
 נטע: "פה אני חייבת להסכים עם גיא. יש לי חסך בספרות רוסית, אני קוראת אותה אבל רק בכמויות קטנות במין פנטזיה שיום יבוא ואני אקרא את כל הקלאסיקות ברוסית".
 
> מדוע בחרתם לקרוא דווקא כאן?

גיא ונטע: "האמת היא שהיינו חייבים לצאת מהבית ביום היפה הזה בגלל שנשבר לנו התריס למרפסת והבית הפך להיות קלסטרופובי למדי. אז החלטנו לקחת מיץ תפוזים, סלט פרות וללכת לפארק. אולי כמה חברים יצטרפו בהמשך".
 
> אתם קוראים ביחד לעיתים קרובות?

נטע וגיא: "תמיד לפני השינה. מאז שהתנתקנו מהכבלים לפני שלושה שבועות, הרבה יותר מן הסתם. אחת ההחלטות הטובות שלנו, אין ספק".  
 
> מעדיפים ספרות ישראלית או מתורגמת?

נטע: "אני נהנת משתיהן אך בפועל קוראת הרבה יותר מתורגמת. שאלה טובה למה".

גיא: "שוב, לא קורא הרבה רומנים, בעיקר ספרות היסטורית, ביוגרפיות וכדומה. אבל ככלל, אין לי העדפה – אם זה טוב אז זה טוב. כל סופר והייחודיות שלו. בקיצור גם וגם". 
 
 > האם יש משפט שנחרט לכם בזיכרון?

נטע: "אני בדרך כלל פחות זוכרת משפטים ספציפיים אבל לא שוכחת את הניגון של השפה. טוני מוריסון- דחוס ואינטנסיבי, גבריאל גרסיה מארקס- ריחני ומשכר, ריימונד קארבר- קר ומדויק כסכין ועוד".

גיא: "אני בדרך כלל לא זוכר בע"פ ציטטות. אבל משפט פתיחה אחד אני כנראה לא אשכח: "אחי בני האדם, תנו לי לספר לכם איך זה קרה. אנחנו לא אחיך, אתם עונים, ואנחנו לא רוצים לדעת." – נוטות החסד של ג'ונתן ליטל. כל כך הרבה נאמר כבר על הספר הזה. אבל אני עדיין סוחב אותו איתי כבר כמה חודשים אחרי שסיימתי לקרוא אותו. עדיין לא גיבשתי דעה מלאה לגביו, אולי זה יהיה הספר הראשון שאני עוד אחזור אליו. הוא הרבה יותר מאשר הגדרה של טוב או רע – כמו שאמרתי, הוא הולך איתך, לפעמים יותר רחוק ממה שאתה רוצה".

 

 > תודה רבה

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אסתי  On 11 במרץ 2009 at 11:25 PM

    איזה אמירות
    ובעיקר הסעיף האחרון שכל מילה בו – פנינה.

    נפלא ומחזיר את האמון בעתיד של המדינה הזו.
    תודה לשלושתכם. עשיתם לי את הערב.

  • איילה  On 11 במרץ 2009 at 11:44 PM

    אבל זה צורם במיוחד כשמדברים על ספרים ועל שפה ועוד עם מרואיינים כאלה –
    הרעיון של האתר מקסים וכיף לקרוא, אבל קצת צורם לראות כאן תמיד שגיאות כתיב והקלדה. אולי אתה לא שם לב לזה, אבל לפחות בשאלה שחוזרת תמיד כמו –
    > האם תמיד אפשר לתפוס אתכם אם ספר?
    אפשר לבקש שתתקן את ה"אם" ל"עם"
    ??

  • שלומי  On 12 במרץ 2009 at 1:55 AM

    אסתי תודה רבה רבה
    איילה תודה רבה, מיד מטקנ 🙂

  • דודי  On 12 במרץ 2009 at 1:01 PM

    מעניין בין היתר שלגיא יש צורך לקרוא את הספרות הרוסית, כבן ליוצאי רוסיה, ואילו לנטע אין צורך מקביל בהשלמת הקלאסיקות העבריות (על אף היותה, יש להניח, בת לדוברי עברית). בין הספרים והסופרים שהיא מזכירה אין אף סופר עברי – לעומת עוז וס. יזהר שמזכיר גיא.

    הייתי רוצה להעיר משהו קטן בהקשר זה: השאלה "ספרות ישראלית או מתורגמת" אינה מדויקת ועדיף לשאול "ספרות עברית או מתורגמת". ספרות עברית אינה דווקא ישראלית (יש הרבה ספרות עברית מלפני היות ישראל ויש פה ושם ספרות עברית מחוץ לישראל) והספרות שנכתבת בישראל אינה בהכרח עברית במקור.

  • קורא  On 13 במרץ 2009 at 1:46 AM

    לא אוהב בחורות שאוהבות את מרקס ואת כל הדרום אמריקאיים הכאילו תוססים וסקסיים האלה – לא עושים עלי רושם.

  • גילה  On 13 במרץ 2009 at 11:17 PM

    נטע וגיא, איזה כיף לראות אתכם פה ככה 🙂

  • גלית חתן  On 14 במרץ 2009 at 6:44 PM

    לקרוא ספר בפארק הירקון. במיוחד בשישי או בשבת

  • קורא  On 23 במרץ 2009 at 8:27 PM

    בתשובה לשאלה מי הסופר האהוב עליכם ? אתה מצטט את גיא שאומר שהוא "לא קורה הרבה רומנים" – זה נחמד שלא "קורה" לו רומנים, אבל אני מניח שהוא התכוון ל-קורא.

  • נירק'ה  On 30 במרץ 2009 at 12:10 AM

    פשוט להתמוגג

להשאיר תגובה

